Entrepreneur, teken van zwakte

C.G. Jung: "Door zich bewust te worden van zijn eigen onderbewuste processen, kan de mens het heft van zijn leven pas werkelijk in handen nemen."

Het lijkt een trend: ondernemers die zichzelf ‘entrepreneur’ noemen. Het irriteert me niet en ik vind het ook niet interessant klinken, maar het houdt me wel bezig. Niet vanwege het woord, maar de persoon die zich erachter verschuilt. Ja, je leest het goed. Verschuilt.

Wat beweegt iemand om zich als ‘entrepreneur’ te willen profileren? Onderscheiden van de ‘gewone’ ondernemer kan niet, want ‘entrepreneur’ betekent namelijk letterlijk ‘ondernemer’. Mijn gevoel en waarnemingen leiden me naar de overtuiging dat de entrepreneur het woord ‘ondernemer’ niet chique of interessant genoeg vindt. Of beter gezegd: dat hij of zij zichzelf niet interessant genoeg vindt.

Die mensen wil ik graag uit hun droom helpen. Door je te omhullen met uiterlijkheden maak je jezelf niet interessanter of beter. De ondernemerskracht zit in jezelf. Niet in vertoon of neerwaartse vergelijkingen. Aanvaarden wie en wat je bent, brengt bovendien meer succes met zich mee, omdat je dichter bij je ware krachten komt. Kwetsbaar durven zijn is overigens ook een kracht. Een ondernemer die zich teveel focust op zijn imago, dus niet het imago van het bedrijf, heeft verkeerde prioriteiten. De focus moet liggen op het optimaal benutten van je kwaliteiten en mensen hiervan overtuigen.

Wellicht zal niet elke entrepreneur dit helemaal vatten. Daarom heb ik een aantal zakelijke, meer tastbare redenen op een rijtje gezet:

Goede communicatie is van levensbelang voor elke ondernemer. Het is essentieel dat men je verstaat en begrijpt. De overgrote meerderheid van de bevolking weet niet wat het woord ‘entrepreneur’ betekent. Daar durf ik wel een kistje wijn op in te zetten. Bij het woord ‘ondernemer’ kan iedereen zich wel iets voorstellen. Alleen dat is al een reden om het woord ‘entrepreneur’ nu meteen uit al je online profielen te schrappen.

Het kan verleidelijk zijn om in bepaalde kringen te verkeren en je vocabulaire optimaal te benutten. De meeste ondernemers zijn voor hun broodwinning echter volledig afhankelijk van ‘gewone’ mensen. Het behoeft geen uitleg dat je dan beter tussen en/of met die mensen kunt vertoeven dan erboven. Voeling met je doelgroep is een voorwaarde voor blijvend succes. Als de entrepreneur daarbij hoort, soit! Zo niet: weg ermee.

Uiterlijk vertoon is een teken van zwakte. Potentiële zakenpartners en klanten met mensenkennis doorzien dit. Ze zullen een ander kiezen, omdat ze de ware kracht, de echte ik niet zien. Aangezien zaken doen vaak gebeurt op basis van gunnen en vertrouwen is dit heel belangrijk om mensen voor je te winnen. Uitstralen dat je te vertrouwen bent en inhoud hebt, is overtuigender dan willen uitstralen hoe succesvol je bent. Alleen dan kan succes duurzaam zijn.

Veel entrepreneurs waren eerst ‘gewoon’ ondernemer. Het succes is ze echter naar hun bol gestegen. Entrepreneur klinkt nou eenmaal lekker in het rijtje Audi A8, mousserende wijn, golf, escargots, jacuzzi, Hilton en businessclass. Daar mag je ook gerust van genieten, maar blijf aarden, met twee voetjes op de grond. Ondernemen dus!

Advertenties

2 reacties

Opgeslagen onder Gedichten

2 Reacties op “Entrepreneur, teken van zwakte

  1. Vandaag maakte ik voor het eerst kennis met de (voor mij) nieuwe term: Entrepreneur Waarschijnlijk verkeer ik niet in de kringen waar deze gebruikt wordt. Sinds mijn 23e ben ik ondernemer oftewel zoals ik mezelf steeds noem: zelfstandig kapper. Als jonge ondernemer keek ik vaak op tegen de jongens die niet slechts één kapsalon bezaten maar degene die een keten wisten op te zetten . Later besefte ik dat dit alles met ego te maken had. Ik ben mezelf steeds een werkman blijven voelen waardoor ik dicht bij mijn klanten bleef staan. Zelfstandig zijn is nu eenmaal een onzeker bestaan, dus geen reden voor hoogmoed! Nu, 22 jaar later werk ik nog steeds met veel passie in mijn zaak. De jongens die destijds hoog boven mij vlogen -althans zo nam ik dat toen waar- zijn reeds lang geleden gevallen.
    Ik ben eerlijk gezegd geen kenner van C.G. Jung maar ik heb me eens verdiept in hetgeen hij schreef over het schaduwgebied in onze psyche. In het kort in Jip en Janneketaal: het schaduwgebied in onze psyche is eigenlijk een muurkast waarin we alles stoppen waar we bang voor zijn om te zijn en wat we persé niet willen zijn. Vaak zie je ook dat mensen die heel hard ergens tegenin gaan zichzelf schuldig maken aan hetgeen waartegen ze vechten. Zo kan een homohater bang zijn om het zelf te zijn. In het verleden werd zelfs kinderporno gevonden bij ministers die pleitten voor hogere straffen voor kindermisbruik. Wie heeft er nog nooit van gehoord: wat je stoort in een ander zit in jezelf?
    Terug naar deze blog:
    (G)…. Door je te omhullen met uiterlijkheden maak je jezelf niet interessanter of beter….
    Het omhullen met uiterlijkheden heeft te maken met een minderwaardigheidscomplex. Ik heb zelden een vermogende chirurg met een gouden ketting en een gouden Rolex gezien, om maar even wat te noemen.
    (G)….. Een ondernemer die zich teveel focust op zijn imago, dus niet het imago van het bedrijf, heeft verkeerde prioriteiten….
    Deze ondernemer is alleen met zijn eigen ego bezig. In de regel kan op deze manier ook geen goede communicatie (=gedrag) met zijn werknemers ontstaan. Gewoon vanwege het feit dat ik me niet voor kan stellen dat zo’n ego-tripper open staat voor feedback over zijn manier van communiceren. Het gevaar dat hij zijn werknemers als ezels behandelt ligt op de loer. Wat hij niet beseft is dat wanneer je iemand als een ezel behandelt, hij ook voor je zal werken als een ezel.
    (G)….Aangezien zaken doen vaak gebeurt op basis van gunnen en vertrouwen….
    Mensen doen zaken met elkaar omdat ze van elkaar houden. Dit klinkt misschien wat overdreven en meer als een liefdesrelatie maar het is een waarheid als een koe. Wanneer je mens onder de mensen bent en je kwetsbaarheden toont, zal je aantrekkelijk gevonden worden. Mensen zullen zich met de ondernemer identificeren. Mensen zijn nu eenmaal gek op soortgenoten, gelijkgestemden.
    (G)….. Het succes is ze echter naar hun bol gestegen…..
    Nog te vaak gaan ondernemers ten onder aan hun eigen succes. Op het moment dat ze op de terugweg zijn -van de top naar het dal- zijn ze te laat.

    Mijn inziens,
    Ik word ontzettend geraakt door deze blog. Temeer omdat ik momenteel bezig ben met verdieping in het terugbrengen van bezieling en passie in organisaties. Het bevorderen van de communicatie en het voorhouden van een spiegel om te voorkomen dat ondernemers of managers te laat erachter komen dat ze op de terugweg van hun carrière zijn. Ik ben dankbaar dat ik in het onzekere bestaan van het zelfstandig ondernemerschap veel heb mogen leren van de mensen om me heen. Mijn klanten, vertegenwoordigers en leveranciers lieten me de pieken en de dalen zien die succes -oftewel de honger ernaar- met zich meebrengt. ook mij wordt regelmatig een spiegel voorgehouden en door er in te kijken kun je groeien. En is jouw ego te groot om erin te kijken, denk dan maar gewoon eens aan het aloude spreekwoord: Hoogmoed komt ten val!

    Niets is wat het lijkt, alles is hoe je het ervaart!

    Keep on doing the good work Guy!

    Namasté.

  2. Hoi Roger,

    Wat een fijne en uitgebreide reactie, voel me oprecht vereerd dat je er zoveel gevoel, moeite en tijd in hebt gestoken. En ben het met je eens… Bedankt! Binnenkort maar eens verder praten 😉

    Groetjes,

    Guy

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s